Tanto waza to dział technik z użyciem drewnianego noża o długości nie przekraczającej 30 cm. Techniki posługiwania się tanto bezpośrednio nawiązuje do zasad atemi waza. Uke w tanto waza stara się zadać cięcie lub pchnąć w witalne i odsłonięte okolice ciała tori tzw. puste miejsca. Uderzenia i cięcia tanto nigdy nie dochodzą do celu lub są wykonywane w bezpieczny dla partnera sposób, a celem ataku najczęściej są przyczepy więzadeł i mięśni oraz narządy wewnętrzne miejscowo nie osłonięte kośćmi (leżące podskórnie). Podstawą ataku jest pchnięcie zuki, cięcie kesa kiri, cięcie shomen uchi i cięcie yokomen uchi. Ruchy obronne nie zaburzają harmonii i płynności ruchu, które są niezbędne do wykonania technik aikido. Podstawową rolą jest permanentne kontrolowanie uke, przez cały czas wykonywania techniki, czyli kontrola tzw. linii centralnej. Często siła ataku z tanto zawracana jest do uke, który swoją dynamiką działa najzwyczajniej na siebie samego. Klasycznym przykładem takiego rozwiązania jest kote gaeshi, gdzie skręcenie nadgarstka nie służy do wykonania rzutu lecz do skierowania noża w kierunku szyi uke. Praca rąk w tanto waza wymaga bardzo wysokiego poziomu koordynacji oraz relaksu mięśniowego. W przypadku tanto waza relaks mięśni pełni dodatkową funkcję, bo zmniejsza ryzyko głębokich ran w przypadku popełnienia błędu (napięte więzadła lub mięśnie łatwiej przeciąć)

 

 

W aikido ćwiczone są dwie formy tanto waza: tanto dori – techniki odbierania noża i kumi tanto – techniki szermierki na noże. Tanto dori wiąże się z przechwytem noża i podobnie jak w tachi dori polega na wyczekaniu odpowiedniego momentu, w którym uke będzie pewny osiągnięcia celu ataku. Techniki przechwytów kończone są klasycznymi dla aikido metodami, np. ikkyo – ude kime osae, shiho nage, irimi nage, gokyo, yoko irimi – ude kime osae, kote gaeshi, kiri otoshi…

Translate »