Polityka Bezpieczeństwa Dzieci (PBD) w PAA

Ochrona i opieka nad dziećmi oraz obowiązek zabezpieczenia ich interesów wynika ze specyficznego charakteru praw dziecka. Dzieci należą do szczególnej grupy społecznej, wyjątkowo narażonej na krzywdzące działania, a jednocześnie samodzielnie niemogącej zadbać o swój rozwój i bezpieczeństwo. Pod pojęciem interesu dziecka należy rozumieć prawo do szacunku, ochrony i godności osobistej. Realizacja tych postulatów zależy przede wszystkim od działań dorosłych. Wszelkie działania PBD mają ukształtować i zapewnić warunki dla prawidłowego rozwoju fizycznego, emocjonalnego i intelektualnego dziecka pozwalające właściwie przygotować go do życia w społeczeństwie.

Cele PBD w PAA

PAA pragnie uczynić sztukę walki aikido bezpieczną formą aktywnego spędzania czasu, pełną zasad szacunku i radości dla wszystkich dzieci, niezależnie od wieku, płci, orientacji, pochodzenia etnicznego i społecznego, religii, poziomu zdolności i zaangażowania w grę. W PAA uznajemy prawo dzieci do bycia wolnymi od wszelkich form nadużyć: fizycznych, seksualnych, emocjonalnych oraz zaniedbania. Za nasz obowiązek wyznaczamy sobie dbanie o ochronę niepełnoletnich. Celem PAA jest stworzenie uniwersalnych zasad, procedur i narzędzi, które pomogą w skutecznie wdrożyć niniejszą Politykę Bezpieczeństwa Dzieci (PBD) w klubie z misją rozwoju fizycznego i kształtowania umiejętności dzieci z zakresu sztuki walki. Generalną przesłanką PBD jest hasło: „Odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci spoczywa na nas wszystkich”.

PBD stanowi narzędzie zapewniające ochronę dzieci podczas uprawiania aikido oraz podczas spędzania czasu w ramach opieki klubowej. PBD zawiera kodeksy postępowania, wytyczne i procedury, które dotyczą wszystkich osób poniżej 18 roku życia. W PAA jesteśmy świadomi odpowiedzialności za dbanie o ich bezpieczeństwo, stan zdrowia fizycznego i psychicznego w ramach udziału w zajęciach z aikido. Zawarte w dokumencie praktyki i procedury kładą nacisk na środki zapobiegawcze. Głównym celem jest redukcja ryzyka oraz odpowiedzialne i natychmiastowe reakcje na wszelkie incydenty, które mogą mieć miejsce w klubie. Zobowiązujemy się do regularnego aktualizowania niniejszego dokumentu, aby odzwierciedlał praktyczne doświadczenia naszych członków oraz rodziców naszych podopiecznych.

Zakres PBD w PAA

Ochrona dzieci polega na nieustannej obserwacji podopiecznych, działaniach doraźnych i zapobiegawczych. W przypadku uzasadnionego ryzyka lub uzasadnionego skrzywdzenia PAA podejmie odpowiednie do nadużycia działania służące zapewnienie najlepszego interesu dziecka.  Zapewniamy, że działania i reakcje oparte zostaną na ustawodawstwie międzynarodowym i krajowym. Jednocześnie bezwzględnie skrajne przypadki nadużyć i wykroczeń kwalifikujące się do przestępstwa natychmiast zostaną zgłoszone odpowiednim organom. Niniejsza Polityka dotyczy osób związanych z klubem: trenerów/instruktorów, personelu medycznego, pracowników, administratorów i koordynatorów, wolontariuszy, rodziców/opiekunów, podmiotów współpracujących, agentów, sędziów, organizatorów obozów treningowych, personelu pomocniczego… Każda osoba zaangażowana w aikido jest odpowiedzialna za to, żeby dyscyplina była bezpieczna i pełna radości dla dzieci. Wdrażamy, przestrzegamy i dbamy o to, aby dzieci miały wiedzę na temat wszelkich potencjalnych zagrożeń.

Zasady PBD w PAA:

  1. PAA działa w najlepszym interesie dzieci. Każda decyzja i działania klubu związane z dziećmi w zajęciach aikido w pierwszej kolejności uwzględnia ich najlepsze interesy.
  2. Dbamy o zapewnienie optymalnych i bezpiecznych warunków szkoleniowych. Każde dziecko ma prawo do uprawiania aikido w bezpiecznym środowisku, wolnym od wszelkich form nadużycia, wykorzystywania oraz przemocy fizycznej i psychicznej. Zakładamy, że każda forma nadużycia narusza prawa dziecka i nie będzie tolerowana.
  3. Prawa dzieci są szanowane. Nie wykluczamy dzieci z aktywnego udziału w życiu klubu. Dzieci mają prawo „głosu”, mogą czynnie uczestniczyć w procesie szkolenia, wyrażać swoje poglądy i opinie.
  4. Szkolenie odbywa się z wykluczeniem jakiejkolwiek dyskryminacji m.in. ze względu na wiek i płeć, rasę, język i pochodzenie etniczne, pochodzenie narodowe lub społeczne, niepełnosprawność i dysfunkcje psycho-fizyczne, religię, poglądy polityczne lub jakąkolwiek inną opinię, majątek, urodzenie lub jakikolwiek inny status, orientację seksualną lub z jakiegokolwiek innego powodu.
  5. Wszystkie problemy będą zgłaszane i rozpatrywane zgodnie z prawnie określonymi procedurami, ustawodawstwem krajowym, oraz z stosownym do sytuacji zabezpieczeniem interesu dziecka (włącznie z przekazaniem sprawy do organów ścigania i podmiotów zajmujących się ochroną dzieci).
  6. W razie konieczności PAA podejmie współpracę ze wszystkimi organami uprawnionymi do zapewnienia i kontroli bezpieczeństwa obywatelskiego i społecznego.

Rodzaje potencjalnego zagrożenia mogące wystąpić w PAA

W ramach PBD klub zobowiązuje się przeprowadzać monitoring dwóch grup zachowań aspołecznych i uderzających w bezpieczeństwo dzieci. Pierwszą grupę stanowią w szczególności: działanie stereotypowe, zaniedbanie, dyskryminacja i uprzedzenie, przemoc emocjonalna (w tym przemoc cybernetyczna, grooming i mobbing) i przemoc fizyczna (w tym przemoc seksualna lub wykorzystywanie seksualne) oraz złe i ryzykowne praktyki (np. kradzież). Drugą grupę stanowią antysportowe i antyzdrowotne działania szkoleniowe, w tym: brak dbałości o unikanie urazów (nadmierne obciążenie lub brak dbałości o warunki treningowe i sprzęt sportowy), dyskryminacja niesprawnych lub słabszych sportowo dzieci, karanie nadmiernym wysiłkiem fizycznym, używanie agresywnego lub wulgarnego języka, pozostawienie dzieci bez opieki trenerskiej lub niezgodna z wymogami prawa oświatowego ilość opiekunów (szczególnie w sytuacjach wyjazdów na zgrupowania), prowadzenie treningów pod wpływem substancji niedozwolonych, przyzwolenie na dyskryminację lub znęcanie się nad rówieśnikami, wywoływanie negatywnych emocji i prowokowanie do incydentów.

Istotną rolę w zakresie ochrony danych osobowych i wizerunku pełni określenie warunków współpracy medialnej. W tym zakresie PAA zobowiązuje się działać wyłącznie za zgodą rodziców/opiekunów prawnych. Jakiekolwiek obrazy publikowane w mediach społecznościowych nie mogą zawierać danych osobowych, które ułatwiają zidentyfikowanie dziecka (adres, numer telefonu, itp.), a dzieci nie będą fotografowane lub filmowane w sposób poniżający lub prowokacyjny.

Role adeptów (dzieci), relacje i stopień zaangażowania w życie klubu PAA

Dzieci zrzeszone w PAA pierwszoplanowo są uczniami sztuki walki uprawiającymi aikido. Drugoplanowo mogą również pełnić i brać czynny udział w innym charakterze m.in.: wolontariusza, pomocy w czasie organizacji zgrupowań, reprezentanta klubu w czasie demonstracji i pokazów aikido oraz innych zadań adekwatnych do możliwości dziecka i z zachowaniem jego pełnego bezpieczeństwa. Wszelkie interakcje z dorosłymi i innymi dziećmi m. in. trenerami, wychowawcami, rodzicami innych dzieci czy pracownikami administracyjnymi będą koordynowane i monitorowane przez zarząd PAA.

Role zarządu i kadry szkoleniowej, relacje i stopień zaangażowania w życie klubu PAA

Zarząd PAA oraz kadra szkoleniowa ściśle działa zgodnie z zadaniami i celami zawartymi w statucie klubu. Podstawowym celem jest zapewnienie bezpiecznego udziału w zajęciach/treningach aikido, dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny dzieci oraz zapewnienia stałego rozwoju fizycznego. Zarówno zarząd klubu jak i kadra szkoleniowa posiadają istotną wiedzę oraz są świadomi zadań PBD. W przypadku przyjęcia do zarządu klubu nowych członków lub nowej kadry szkoleniowej w pierwszej kolejności zostaną im przedstawione i omówione zadania statutowe ze szczególnym uwzględnieniem PBD. Poza tym każdy nowy członek zarządu lub kadry szkoleniowej zostanie poddany szczegółowej rekrutacji z uwzględnieniem weryfikacji pod względem potencjalnych zagrożeń mogących szkodzić interesom dzieci. Sprawdzony zostanie w Rejestrze Sprawców Przestępstw. Przyjęcie do klubu możliwe jest wyłącznie w przypadku braku negatywnych zdarzeń i pozytywnej weryfikacji. Po przyjęciu do klubu PAA zapewni wszystkim pracownikom i wolontariuszom odpowiednie szkolenia z zakresu PDB.

Role rodziców, relacje i stopień zaangażowania w życie klubu PAA

Zakładamy, że wszelkie właściwe działania społeczne i organizacyjne, które nie naruszają bezpieczeństwa dzieci, zapewniają integrację członków i pozwalają chronić statutowe zadania PAA są dopuszczalne i będą podlegać współpracy z rodzicami. Dopuszczamy możliwość, że rodzice podczas wyjazdów i innych wydarzeń związanych z życiem adepta okazjonalnie mogą w klubie pełnić rolę opiekuna. Jednocześnie wykluczamy możliwość kierowania, nakazywania i narzucania swojej woli oraz jakichkolwiek innych działań w stosunku do dzieci zrzeszonych w PAA lub działań ingerujących w procesy wychowawcze i szkoleniowe klubu.

Działania podejmowane przez PAA w przypadku naruszenia zasad Polityki Bezpieczeństwa Dzieci (PBD)

Wszyscy członkowie klubu PAA zostaną poinformowani o zasadach PBD, ich obowiązkach i prawach oraz procedurach reagowania i placówkach, w których mogą otrzymać wsparcie i pomoc. Działania PAA w ramach PBD podlegać będą ocenie ryzyka oraz ścisłej i indywidualnej komunikacji i współpracy z rodzicami. PAA dopełni wszelkich starań, aby zapewnić anonimowe zgłaszanie naruszeń lub wykroczeń prawnych. Żadne dane osobowe nie będą upubliczniane. W trudnych sytuacjach, których reakcje PAA mogą być nieskuteczne działania oparte zostaną na zgłoszeniu i współpracy z organizacjami i instytucjami zajmującymi się ochroną dzieci. W przypadku zarzutów o działania zabronione reakcją PAA będzie kierowanie spraw do odpowiednich organów państwowych. Podłożem prawnym dla wszelkich działań będą niżej wymienione prawa, ustawy, rozporządzenia i kodeksy:

Prawo krajowe:

– Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej i polskie ustawodawstwo, a także ratyfikowane umowy międzynarodowe,

– Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka z dnia 6 stycznia 2000 roku,

– Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r. oraz ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku,

– Ustawa o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 roku,

– Kodeks karny oraz ustawa o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym z dnia 13 maja 2016 roku,

– Ustawa o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 roku,

– inne ustawy, w tym ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. oraz ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.

Prawo międzynarodowe, w tym Unii Europejskiej:

– Konwencja o prawach dziecka ONZ z dnia 20.11.1989 roku,

– Europejska Karta Społeczna z dnia 18 października 1961 roku,

– Konwencja Rady Europy z dnia 25 października 2007 roku,

– Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej;

– Biała Księga na temat sportu z dnia 11 lipca 2007 roku,

– Konkluzje Rady (UE) z grudnia 2019 roku,

– Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (RODO) z dnia 27 kwietnia 2016 roku.

Monitoring i ocena skuteczności procedur i wytycznych zawartych w PBD

Celem zwiększenia skuteczności wytycznych i procedur PBD, PAA nie mniej niż raz do roku będzie konsultował wszelkie niepokojące sytuacje i wydarzenia, wdrażał plany naprawcze mające na celu zapewnienie coraz to efektywniejszego poziomu bezpieczeństwa członków klubu. W szczególnych sytuacjach i w razie konieczności konsultacje będą odbywać częściej. Zmiany będą miały charakter sprawozdawczy i udokumentowane zostaną w formie uchwały klubu. Zarząd PAA ma świadomość, że niniejsza PBD mimo, że odwołuje się do wielu zagrożeń, jednocześnie nie zamyka listy wszystkich potencjalnych zagrożeń. Stąd ostatecznie w sytuacjach niesprecyzowanych w niniejszym dokumencie to: dobro, wolność osobista, interes i bezpieczeństwo dziecka jest zawsze nadrzędnym celem i kryterium oceny sytuacji.

Nagłe sytuacje i dane kontaktowe organizacji pomocowych:

– Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka, tel. 800121212 (numer bezpłatny)

– telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, telefon: 116111 (numer bezpłatny),

– telefon dla rodziców, nauczycieli i innych profesjonalistów pracujących z dziećmi oferujących poradnictwo prawne i psychologiczne w zakresie interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka, a także pomocy psychologicznej dziecku przeżywającemu trudności prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, tel. 800100100 (numer bezpłatny)

– Komitet Ochrony Praw Dziecka, tel. 226269419

– najbliższy ośrodek pomocy społecznej

– policja, tel. 997

– numer alarmowy, tel. 11240